Zástupca zamestnancov vystrkuje rožky..? Tak ho odvoláme v neprítomnosti!

Autor: Rastislav Velček | 8.4.2015 o 8:00 | Karma článku: 6,74 | Prečítané:  1228x

 

Povolebné sľuby starostky Čahojovej

Doktorka medicíny MUDr. Dana Čahojová, nezávislá kandidátka, sa stala starostkou mestskej časti Karlova Ves v novembrových komunálnych voľbách. Ako jediná predstaviteľka iniciatívy "Naša" Bratislava získala post starostky významnej mestskej časti v Bratislave.
Medzi prvými poskytla novozvolená starostka rozhovor agentúre TASR, kde sa vyjadrovala aj k možným personálnym zmenám na miestnom úrade, pričom dala aj verejný prísľub, že "Žiadna personálna rošáda, z ktorej by mali mať zamestnanci strach sa nechystá". Zároveň uviedla, že sa chce "osobne rozprávať so zamestnancami, ktorí budú chcieť na úrade pracovať aj po zmene starostu...," Týmto vyjadrením dala najavo, že zamestnanci, ktorí boli prijatí v minulosti sa o svoje miesto obávať nemusia a bude na ich rozhodnutí, či ostanú pracovať pod novým vedením, alebo si nájdu nové miesto. Ako si starostka plní tento svoj sľub, ktorý dala občanom a zamestnancom úradu tesne po voľbách?

Zrušenie štruktúry úradu, ktorú schválilo miestne zastupiteľstvo

Ako platne zvolený zástupca zamestnancov som si prevzal na pošte doporučený list, v ktorom som bol pozvaný na prerokovanie novej organizačnej štruktúry úradu. Prerokovanie sa malo uskutočniť v pondelok 30. marca 2015. Zamestnávateľ musí prerokovať každú takúto podstatnú zmenu so zástupcami zamestnancov - zaväzuje ho k tomu § 237 Zákonníka práce. Povedal som si fajn, rád sa na tieto zmeny pozrieme spolu s ostatnými  kolegami na miestnom úrade. Vedeniu mestskej časti som zaslal oznámenie, že sa zástupcovia zamestnancov písomne vyjadria v lehote 10 pracovných dní tak, ako to požaduje kolektívna zmluva. Zároveň som vyzval aj ostatných kolegov, aby sa k novej štruktúre vyjadrili, lebo sa bude týkať aj ich samých.
Už prvé reakcie zamestnancov boli veľmi zaujímavé. Chceli odo mňa, aby som od vedenia mestskej časti zistil, prečo má mať napríklad nový útvar prednostu celkovo 12 (!) zamestnancov (predtým mal prednosta jednu sekretárku) a nový sekretariát starostky celkovo 6 zamestnancov (predtým mala starostka jednu sekretárku a jednu ďalšiu asistentku). Rovnako ich zaujímalo, aký bude finančný dopad týchto 18 zamestnancov na rozpočet mestskej časti, aká bude ich pracovná náplň a podobne. Mňa ako zástupcu zamestnancov primárne zaujímalo, ako chce starostka splniť svoj verejný prísľub, že nebude robiť čistky na úrade. Rovnako som vyzval vedenie úradu na predloženie podrobnej finančnej analýzy...
 
Zamestnanci si rýchlo zvolili nového zástupcu (dobrovoľne?)

Odpovede na nami položené otázky sa už asi nedozviem, lebo po mojom emaile vedeniu mestskej časti (v utorok 24. marca 2015) došlo k okamžitej reakcii: už vo štvrtok 26. marca 2015 bola narýchlo zvolaná schôdza zamestnancov (kto dal na jej konanie podnet zisťujem na základe zákona o slobodnom prístupe k informáciám), pričom som ako zástupca zamestnancov nebol na jej konanie nijakým spôsobom pozvaný (ani telefonicky, ani emailom, ani vo forme nejakej modernej "nástenkovej" pozvánky). Výsledkom bolo moje okamžité odvolanie ako zástupcu zamestnancov. Mojim nástupcom sa stal človek, ktorý predtým ani nebol členom odborov (ja som ním už 7-ym rokom).
Ťažko sa mi podarí dokázať, že na mojom odvolaní má podiel aj nové vedenie mestskej časti, či priamo starostka (s ňou som mal prerokovať novú organizáciu úradu). No keď vzápätí dostanete email, v ktorom vám bývalá kolegyňa oznámi vaše odvolanie vetou typu "situácia bola neúnosná... zvolili sme nového predsedu..." tak čo si mám o tom celom myslieť? Je v tejto vete vyjadrená dobrovoľnosť v konaní zamestnancov? Prečo sa "odpálenie" zástupcu zamestnancov deje v čase, keď sa mení organizačná štruktúra úradu, ktorá môže mať výrazný dopad na kvalitu poskytovaných služieb samosprávy a v neposlednom rade na rozpočet? Chystajú sa hromadné výpovede pre zamestnancov? Jednoduché otázky. Odpovede žiadne.
 
Zvýšenie položky mzdy zamestnancov úradu v rozpočte o 68 tisíc eur

Isté je teraz len to, že rozpočet predložený starostkou Danou Čahojovou na rok 2015 ráta so zvýšením (!!!) položky mzdy pre pracovníkov úradu až o 68 tisíc eur (v porovnaní s čerpaním roka 2014). Jej zástupca to okomentoval tak, že "Dôvodom sú v tomto prípade zmeny v organizačnej štruktúre a zefektívnenie činnosti úradu, ktoré si vyžiadajú výdavky na odstupné...". Zaujímavé na tejto vete je najmä to, že v ďalšom roku 2016 a 2017 (teda i po prípadnom vyhadzove ľudí) ráta rozpočet s rovnakou sumou na mzdy, teda o 68 tisíc eur vyššou (ako bola potreba v roku 2014)! Máme tomu chápať tak, že zástupca zamestnancov bude riešiť výpovede nielen v roku 2015, ale aj 2016 a 2017?
 
Rastislav Velček (odbory.mukv@gmail.com)

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Slovenskí žiaci sa prepadli ešte hlbšie

Výsledky slovenských školákov v testovaní PISA dlhodobo klesajú.

KOMENTÁRE

Hlúpneme. Kto a kedy to zastaví?

Výprask by si zaslúžili tí, ktorí zodpovedajú za nízku úroveň školstva.


Už ste čítali?